28.03.2018 Persbericht ter gelegenheid van de roll out PIKO Gartenbahn stoomlocomotief BR 95

Op 28 maart 2018 vond op het terrein van het Duitse stoomlocomotief museum in Neuenmarkt de feestelijke roll out van de PIKO Gartenbahn stoomlocomotief BR 95 plaats.

Het museum in Neuenmarkt biedt onderdak aan een groot aantal imposante stoomlocomotieven, waaronder de legendarische „bergkönigin“ BR 95. De Sonneberger modelspoorproducent PIKO maakte van de gelegenheid deze omstandigheid in het kader van een roll out, om den aanwezige mediavertegenwoordigers alsook vakhandelaren uit de regio voor het eerst het PIKO model van de Gartenbahn stoomlocomotief BR 95 in de omgeving van haar grote zuster, de 95 016, te presenteren

De talrijke gasten konden zich daarbij van de gewoonlijk voorbeeldgerechte en detailgetrouwe omzetting van het nieuwe PIKO model overtuigen.

De stoomlocomotief van de bouwserie 95 geldt als paradevoorbeeld van Pruisische locomotievenbouwkunst en werd in 1922 voor het eerst onder de aanduiding T20 gebouwd. De Deutsche Reichsbahn Gesellschaft DRG had de zware machines nodig alt trek- en duwlocomotieven op de steile opritten van het Middelgebergte alsook als vervanging van het tandradbedrijf op steile trajecten. . De als 95 001 tot 95 045 gerangschikte locomotieven werden onder andere op de trajecten Arnstadt - Suhl, Probstzella – Rothenkirchen alsook het dichtbij het museum gelegen traject „Schiefen Ebene“ bij Neuenmarkt-Wirsberg ingezet. Tegen het einde van hun inzettijd verrichtte BR 95 alleen nog in het Thüringer Wald haar dienst, voordat haar tijdperk bij een verandering in de dienstregeling 1980/81 eindigde. Vandaag herinneren de museaal verkregen locomotieven 95 009, 95 027 en de in Neuenmarkt gestationeerde 95 016 nog aan de tijd van de reusachtige gebergtemachines.

Het locomotiefmodel van de BR 95 is samen met de aangekondigde elektrische locomotief van de bouwserie 103 een van de highlights van het PIKO gartenbahn assortiment van dit jaar en zet een waardig monument neer voor het origineel. De eerste uitlevering van het model aan de vakhandel gebeurt aan het eind van maart een is daarmee tijdig voor Pasen alsook het begin van het nieuwe Gartenbahn seizoen. De vrijblijvende verkoopprijs voor het PIKO model van de stoomlocomotief ligt op € 899,00.

Sinds de voor 12 jaar plaatsgevonden instap van PIKO in de markt van Gartenbahn locomotieven, rijtuigen en wagons heeft de Sonnenberger modelspoorfabrikant zich tot een compleet-aanbieder in deze spoorbreedte ontwikkelt en biet een compleet programma aan locomotieven, treinstellen, personenrijtuigen en goederenwagons aan, die in de hoofvestiging van PINO in het Zuid Thüringer Sonneberg geproduceerd wordt.

Naast de Gartenbahn heeft PIKO met H0, TT alsook N nog 3 verdere spoorbreedtes in de aanbod-portfolio.

De PIKO firmagroep biedt in de verkoops- en productiefirma‘s wereldwijd aan ca. 500 medewerkers werk en heeft naast de hoofdvestiging in Sonneberg, waarin ca. 160 medewerkers/sters werken, ook een eigen productielocatie in het zuiden van China, waar ca. 350 PIKO medewerkers/sters werkzaam zijn.

In het kader van de roll out rapporteerde de eigenaar van PIKO, de heer Dr. René F. Wilfer de aanwezige gasten ook over de positieve bedrijfsontwikkeling van de Sonneberger modelspoorproducent in het voorgaar, alsook over de goede start in het jaar 2018.

PIKO kon in 2017 met een groei van ongeveer 6% boven de omzetten van het vorige jaar afsluiten en daarmee de positieve omzet- en verdienstenontwikkeling van de laatste jaren succesvol doorzetten.

Ook in de export lukte PIKO in het afgelopen jaar een uiterst positieve ontwikkeling. De Omzetten lagen hiet in 2017 met + 3% licht boven die van het jaar 2016.

Daarbij toonden vooral de direct verzorgde buitenlandse markten als Polen, Nederland alsook Oostenrijk een zeer succesvolle ontwikkeling. Hier lukte het door een intensieve begeleiding van de handelaars ter plaatse alsook door actieve marketing en attractieve noviteiten voor de desbetreffende landen de omzetten verder te laten stijgen den het marktaandeel van PIKO te uit te breiden. .Maar ook in de USA en China, daar onderhoudt PIKO eigen verkooporganisaties, heeft de handel zich ook in 2017 erg positief getoond.

Daarmee heeft de Sonneberger modelspoorproducent zijn positie als derde grootste modelspoorproducent in continentaal Europa verder verstevigd en kan zich in de laatste jaren ook op grond van de tijdige en stabiel goederenlevering tot een betrouwbare partner van de vakhandel ontwikkelen, hetgeen deze honoreert en PIKO modelspoorartikelen steeds breder in zijn zaken presenteert en succesvol verkoopt.

Met een ook in dit jaar erg attractief en omvangrijk pakket van bijna 400 noviteiten in de vier in het PIKO productportfolio ondergebrachte spoorbreedtes G, H0, TT en N is PIKO ook weer succesvol in het jaar 2018 gestart.

Bij de omzet ligt men volgens firmaverklaringen tegen het einde van februari met + 2 % licht boven het omzetniveau van het overeenkomstige periode van het vorige jaar.

Sonneberg / Neuenmarkt, 28.03.2018

Trots presenteert PIKO eigenaar, Dr. René F. Wilfer, de nieuwste Gartenbahn locomotief uit de Sonneberger modelspoorsmederij aan de talrijk aanwezige persvertegenwoordigers.

Het gloednieuwe model van de stoomlocomotief van de bouwserie BR 95 levert bij de verregende roll out indrukwekkend het bewijs, dat de weersbestendige PIKO Gartenbahn modellen zeer goed foor de outd0r-inzet geschikt zijn.

Een droog plekje voor ons G model op de drijfstang van de grote zuster.

FOTO: Michael Zapf, MEC Bayreuth

» Het model in de PIKO Webshop