06.06.2019 Persbericht ter gelegenheid van de Roll Out PIKO H0 Expert ICE 4 in het Miniatur Wunderland Hamburg

Op 06 juni 2019 vond in het Miniatur Wunderland Hamburg de feestelijke Roll Out van het gloednieuwe PIKO H0 model van de ICE 4 plaats.

Het Miniatur Wunderland Hamburg biedt met zijn veelvoud aan liefdevolg en gedetailleerd vormgegeven modelspoorbanen en scenery het ideale decor voor de presentatie van een nieuw PIKO model. De Sonnebergse modelspoorfabrikant PIKO maakte gebruik van de gelegenheid in het kader van een feestelijke Roll Out  om de aanwezige vertegenwoordigers van de media alsook vakhandelaren uit de regio voor het eerst het PIKO H0 Expert model van de ICE 4 te presenteren.

De uitgenodigde gasten konden zich daarbij van de zoals gebruikelijke voorbeeldgerechte en detailgetrouwe omzetting van het nieuwe PIKO model van de moderne hogesnelheidstrein overtuigen.

De nieuwe treinstellen van de BR412/812 van de DB AG, die gemeenschappelijk door Siemens en Bombardier voor de inzet in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland ontwikkeld zijn, worden via meerdere rijtuigen,  zogenoemde Powercars, aangedreven. De treinconfiguratie voorziet hierbij in verschillende modulair opgebouwde eenheden van 5-delige tot en met 14-delige treinen in dubbeltractie. Door dit concept kan de trein probleemloos aan de individuele wensen van de transportondernemingen met daarbij de gewenste versnelling, snelheid en aantal zitplaatsen aangepast worden. De DB AG heeft tot dusver als basisconfiguratie 85 twaalf- en 45 zevendelige treinstellen besteld, die uit aandrijvingsloze eind – respectievelijk stuurstandrijtuigen, aangedreven zitrijtuigen en boordbistro alsook niet aangedreven zit-, restauratie- en servicerijtuigen bestaan. Het zevendelige treinstel bezit drie aangedreven rijtuigen en biedt op een lengte van 200 meter 456 zitplaatsen. Een twaalfdelig treinstel beschikt over zes aangedreven rijtuigen en 830 zitplaatsen op een lengte van 346 meter. De topsnelheid van de treinen bedraag 230 km/h. De uiterlijke vorm werd aan de bestaande ICE-vloot aangepast en verder ontwikkeld. Sinds december 2017 worden de eerste treinen in de normale dienstregeling op de lijnen Hamburg–Würzburg, Stuttgart–München en Hamburg–Berlijn–München ingezet..

Met de op schaal omgezette ICE 4 van de DB AG verschijnt in de tweede helft van het jaar de model highlight van 2019! Het voorbeeldgerechte model inspireert door talrijke details alsook door de vanaf de fabriek al beschikbare technische hoogstandjes. De vrijblijvend aanbevolen verkoopsprijs voor de analoge 4-delipe PIKO set van de ICE 4 ligt bij € 449,99 voor het gelijkstroom- en € 489,99 voor het wisselstroommodel. De soundmodellen inclusief moderne PIKO SmartDecoder 4.1 Sound hebben een aanbevolen verkoopsprijs van € 589,99 respectievelijk € 599,99.

PIKO is vanaf de jaren  70 een betrouwbare en innovatieve producent van modelspoortreinen en modelspoor accessoires. De traditionele onderneming, gevestigd in het Thüringer Sonneberg is met meer dan 550 medewerkers in de beide productielocaties in Sonneberg en Chashan in het zuiden van China een van de leidende ondernemingen in de branche. In de vier spoorbreedtes  G, H0, TT en N biedt PIKO zijn klanten een breed assortiment aan voorbeeldgetrouwe locomotieven, personenrijtuigen en goederenwagons alsook jaarlijks talrijke attractieve noviteiten. In de spoorbreedtes H0 en de Gartenbahn Treedt PIKO als aanbieder van een volledig assortiment op en biedt een compleet programma aan locomotieven, treinstellen, personenrijtuigen en goederenwagons, een eigen rails- en digitaal systeem alsook attractieve gebouwmodellen aan.

In het kader van de Roll Out rapporteerde de eigenaar van PIKO, de heer Dr. René F. Wilfer aan de aanwezige gasten ook over de positieve bedrijfsontwikkeling van de Sonnebergse modelspoorproducent. In het verloop van het jaar tot dusver.

PIKO kan eind mei een omzetstijging van ongeveer +4% ten opzichte van het voorgaande jaar tonen en daarmee de positieve omzet- en inkomstenontwikkeling van de laatste jaren succesvol verder doorzetten. Bijzonder positief is de ontwikkeling in de exportsector vooral in Italië, Zwitserland en Polen, waar overeenkomstige typisch voor het betreffende land zijnde noviteiten  goed door de markt zijn ontvangen.

In Duitsland ligt PIKO met actueel net boven de omzet van de overeenkomstige periode uit het vorige jaar en daarmee op het geplande niveau. Hier heeft de Sonnebergse producent zich in de laatste jaren ook op basis van de accurate en stabiele levering van goederen tot een betrouwbare partner van de vakhandel ontwikkeld, hetgeen deze honoreert en POKO modellen steeds breder in zijn winkels presenteert en succesvol verkoopt. Daarmee heeft de Sonnebergse modelspoorproducent zijn positie als derde grootste modelspoorproducent in het continentele deel van Europa versterkt.

Op grond van het zeer attractieve en omvangrijke noviteitenprogramma van nagenoeg 400 nieuwe producten in de vier aangeboden spoorbreedtes is PIKO  zelfverzekerd  om de positieve ontwikkelingen in het verloop van dit jaar tot nu toe , ook in de komende maanden door te kunnen zetten en de opgestelde doelen in het jaar 2019 te kunnen bereiken.

Sonneberg / Hamburg, 06.06.2019

PIKO eigenaar, de heer Dr. René F. Wilfer, toont de H0 top-noviteit van get jaar 2019, het moderne treinstel ICE 4 van de DB AG, in het Miniatur Wunderland in Hamburg.

» Het model in de PIKO Webshop