06.11.2019 Persbericht ter gelegenheid van de Roll Out van de PIKO Gartenbahn stoomlocomotief BR 50

Op 06 november 2019 vond op het terrein van het Deutsche Dampflocomotiv Museum in Neuenmarkt de feestelijke Roll Out van de PIKO Gertenbahn stoomlocomotief BR 50 plaats.

Na de succesvolle Roll Out van de “Bergkoningin” van de bouwserie in het afgelopen jaar in Neuenmarkt maakte de Sonnenberger modelspoorproducent hernieuwd gebruik van deze plek in Oberfranken voor de presentatie van een nieuw locomotiefmodel van het Gartenbahn spoor. Tezamen met de daar gehuisveste “grote zus“ de originele locomotief 50 3690 kregen de aanwezige mediavertegenwoordigers alsook vakhandelaren uit de regio voor het eerst het PIKO model van de BR 50 ter gezicht.

De uitgenodigde gasten konden zich daarbij van de zoals gewoonlijk voorbeeldgerechte en detailgetrouwe omzetting van het nieuwe PIKO model overtuigen en kregen enige interessant informaties over het model en over het grote voorbeeld.

Met de "recolocomotief" 5035 eindigde in het jaar 1988 de planmatige inzet van de stoomlocomotief op normaalspoor bij de DR. Had de van 1939 tot 1944 in 3.141 exemplaren van de geleverde bouwserie 50 zich al als bijna universele constructie bewezen, dan werd zij door de DR-versie op basis van een verbeterde ketelconstructie nog overvleugeld. Uitgerust met deze stoomproducent bewezen dicht de in het totaal 208 “recolocomotieven” niet alleen als economische, robuuste en hoogst betrouwbare “vijftigers” zoals altijd, maar overtroffen met hun trekkracht de basisconstrictie van 1939 met maar liefst 10%! Bovendien lieten zich de slanke, lichte en in vergelijking snelle machines overal en voor bijna alle treinsamenstellingen inzetten. Zelfs enkele snel- en D-treinen overwon de “reco”-50 met verve. Tot vandaag tellen de locomotieven van de bouwserie 5035 mee tot de meest verbreidde museale stoomlocomotieven , onder andere ook in Neuenmarkt.

Het locomotiefmodel van de BR 50 vormt een van de highlights van het Gartenbahn assortiment van dit jaar en plaatst de originele “cultlocomotief” op een voetstuk. De eerste uitlevering van het model aan de vakhandel vond eind oktober plaats. De vrijblijvende verkoopsprijs voor het analoge PIKO model van de BR 50 ligt bij € 1199,99, de digitale versie met sound en stoom ligt bij € 1350,00.

» Gartenbahn stoomlocomotief BR 50.35 #37240 / #37241

Sinds het instappen van PIKO in de markt van de Gartenbahn-locomotieven, rijtuigen en wagons 13 jaar geleden heeft de Sonnebergse modelspoorproducent tot volledig assortiment leverancier in deze spoorbreedte ontwikkeld en biedt een compleet programma aan locomotieven, treinstellen, personenrijtuigen en goederenwagons, een eigen rail- en digitaal systeem alsook attractieve gebouwmodellen an, die inde PIKO hoofdvestiging in het Zuid-Thüringer Sonneberg gefabriceerd wordt.

Naast de Gartenbahn heeft PIKO met H0, TT alsook N nog 3 verdere spoorbreedtes in de aanbodportfolio.

De PIKO firmagroep biedt in de verkoops- en productiefirma’s wereldwijd werk aan meer dan 600 medewerkers en bedrijft naast de hoofdvestiging in Sonneberg, waarin ca, 175 medewerkers/sters werkzaam zijn. Ook een eigen productie in het zuiden van China, waar ca 420 medewerkers/sters werkzaam zijn.

In het kader van de Roll-Out rapporteerde de verkoopleider van PIKO, de Heer Jens Beyer de aanwezige gasten ook over de positieve bedrijfsontwikkeling van de Sonnebergse modelspoorproducent in het jaar 2019.

PIKO kan aan het eind van het 3e kwartaal 2019 een omzetgroei van ongeveer + 13% tegenover het voorgaande jaar tonen en ligt daarmee licht boven de planning.

In het exportsegment ontwikkelen zich daarbij vooral de markten in Polen, Zwitserland, in Italië alsook in Tsjechië erg positief voor het bedrijf uit Sonneberg.

Maar ook in Duitsland is voorts een positieve trend vast te stellen. In de Duitse vakhandel ligt PIKO tegen de stand eind oktober tegen 5% boven d planning. Naast een goede verkoop van standaard goederen in voorbereiding op de aanstaande kersthandel worden ook talrijke noviteiten positief door de klanten aangenomen. Hier zijn in het H0-segment onder anderen de op schaal omgezette ICE 4 en de voorserie locomotief BR 120, de TGK 2 in TT spoor alsook de vandaag gepresenteerde BR 50 in het Gartenbahn assortiment naar voren te halen.

Ook digitale thema’s zullen in de modelspoorbranche in toenemende mate belangrijker. Realistische sound, toegevoegde functies la elektrisch koppelen alsook diverse lichtfuncties werden door de markt meermaals verlangd en overeenkomstig in modellen omgezet. Door toenemende investeringen in dit gebied is PIKO ook hier tot een beduidende innovatieve kracht geworden.

Uitgaande vaneen succesvolle kersthandel alsook een stabiele goederenlevering gaat men er bij PIKO actueel ervan uit, aan het einde van het jaar boven de voor 2019 geplande omzetten af te kunne afsluiten en daarmee zijn positie als derde-grootste modelspoorproducent in continentaal Europa verder te verstevigen.

Sonneberg / Neuenmarkt, 06.11.2019

Verkoopleider, de heer Jens Beyer, toont het gloednieuwe Gartenbahn stoomlocomotief van de bouwserie stijlvol op het origineel aan de aanwezige persvertegenwoordigers.

» Het model in de PIKO webshop

» Gartenbahn stoomlocomotief BR 50.35 #37240 / #37241