23.07.2021 Persbericht: inzamelingsactie watersnoodramp 2021

Op 23 juli de heer Dr. René F. Wilfer, bedrijfsleidende firmant van de PIKO Spielwaren GmbH, met de zetel in Sonneberg mee dat de inzamelingsactie voor de slachtoffers van de overstromingsramp afgesloten werd.

PIKO had 1 week geleden de benefietwagon voor de slachtoffers van de overstromingsramp aangeboden. Bij PIKO is men totaal overweldigd door de enorme positieve weerklank die PIKO voor zijn hulpactie ontvangen heeft.

PIKO bedankt allen, die met de koop van de wagon of meerdere wagons een gift voor leniging van de immense schade hebben bijgedragen, zeer hartelijk Niet alleen uit geheel Duitsland, uit Nederland, Oostenrijk, Italië, Denemarken en Polen, ook uit landen, die ver verwijderd zijn, zoals Chili, kwamen ondersteunende bestellingen. Hoge waardering voor een dergelijk brede solidaire bereidheid om hier te helpen.

Bij PIKO willen alle medewerkers en medewerksters nogmaals hun oprechte medeleven voor alle door de overstromingsschade betroffen mensen uitspeken en hopen, dat met deze actie de nood enigszins gelenigd wordt.

Bij PIKO werden bijna 5.000 wagons verkocht (4.920)!

Bij de berekening van de gift gaat PIKO de verkoopsopbrengst minus de BTW doneren, Op een aanvraag bij de belastingdienst bleek het niet mogelijk om een vrijstelling van de BTW te verkrijgen, d.w.z. dat PIKO voor de in Duitsland alsook de kopers in het buitenland verkochte wagons de BTW, die bijna 26.000 bedraagt, aan de belastingdienst moet afdragen.

Dus zal PIKO in het totaal 124.000 € schenken.. De heer Dr. René F. Wilfer vindt dat geweldig en bekent, dat hij in zijn dolste dromen misschie van een gift van 15.000 € uitgegaan is. Maar 124.000 €, dat had hij zich nooit niet kunnen voorstellen. Met dit bedrag kan men al wel iets uitvoeren. – ofschoon de schade in de betreffende gebieden echter veel veel hoge uigevallen zijn.

Maar PIKO is erg tevreden, dat zij met alle gevers, die deze wagon gekocht hebben, een kleine zichtbare bijdrage gemeenschappelijk hebben kunnen leveren.

PIKO heeft bedacht dat het bedrag als volgt opgedeeld wordt:

• 50.000 € voor het district Kreis Ahrweiler in Rheinland-Pfalz, Bad Neuenahr-Ahrweiler
  • 50.000 € voor het Rhein-Erft-district in NRW, Ortsteil Bessem
  • 24.000 € voor het Berchtesgadener Land

PIKO zal het geld geoormerkt voor de wederopbouw van kleuterscholen, voorzieningen voor gehandicapten of tehuizen voor senioren ter beschikking stellen.

In het Berchtesgadener-Land zijn deze voorzieningen op basis van navraagniet betroffen. Daarentegen is bij de Königssee de traditionele bob- en rodelbaan door het noodweer stek beschadigd geraakt. Top-rodelaars zijn ontsteld. In zoverre dacht men bij PIKO dat deze hulp voor de reconstructie van de rodelbaan geschonken wordt.

PIKO hoopt, dat de vele gevers met het besluit over de ontvangers van de hulpmaatregelen kunnen instemmen.

Sinds het begin van deze week is men nu in de PIKO vestiging in China, in Cashan, onder hoogspanning erbij om de wagons te produceren, hetgeen ja bij een massa van bijna 5.000 stuks geen kleinigheid is. PIKO medewerkers werken onder hoogspanning eraan dat de wagons binnen 10 dagen gereed zijn, opdat deze begin augustus in de container gaan die dan hopelijk midden september in Sonneberg arriveert. Klopt dat alles, dan kunnen de wagons, als aangekondigd, eid september aan de schenkers worden uitgeleverd.

PIKO dankt nogmaals allen voor de ondersteuning. De mensen in de van het noodweer betroffen regio’s wenst PIKO met God’s kracht alles, al het goede, veel uithoudingsvermogen en succes bij “het nieuw opbouwen”van hun tehuis, en gemeenten.

Dr. René F. Wilfer, Sonneberg 23.7.2021