01.09.2021 Persbericht: Overhandiging donaties na de watersnoodramp 2021

Na de zware watersnoodramp in Rheinland-Pfalts en Nordrhein-Westfalen ontstond grote materiële schade. Enkele door de watersnood betroffenen verloren zelfs hun leven. De PIKO Spielwaren GmbH heeft besloten om de slachtoffers van de watersnoodramp te helpen en een H0 speciale wagon aan te bieden, waarvan de netto opbrengst voor het lenigen van de watersnoodschade gebruikt worden moet. In kortste tijd werden bijna 5.000 wagons (4.920) verkocht. Met aftrek van de BTW stond daarmee een bedrag van € 124.ooo ter beschikking.

Met het ingezamelde geld zullen verscheidene betroffen regio;s ondersteund worden. Ontvangers van de donaties zullen volgens de mogelijkheden instellingen voor algemeen gebruik zijn, zoals bij voorbeeld kleuterscholen, scholen, instellingen voor gehandicapten en bejaardentehuizen.

In het totaal zijn drie projecten uitgekozen. Een bedrag van € 50.000 gaat naar de bijzonder sterk getroffen Kreis Ahrweiler. Niet ver verwijderd van de kreis Ahrweiler is ook de Rhein-Erft-kreis in vergelijkbaren omvang door de watersnood getekend. Ook hier zal met € 50.000 ondersteuning geboden worden.

Het resterende deel van € 2400 zal aan de Landkreis Berchdesgardener Land ter beschikking gesteld worden. Hier werd de bovenregionaal bekende Eisarena bij de Köningssee door een aardverschuiving zwaar beschadigd. De totale omvang kan ook weken na de overstroming nog steeds niet ingeschat worden. PIKO wil graag de wederopbouw van de Eisarena ondersteunen. Of de rodelbaan overigens nog weer opgebouwd kan worden is onzeker. Hiervoor moet nog een geologisch rapport van de berg uitgebracht worden. In het geval dat een weeropbouw niet mogelijk is, zal met de donatiegelden betroffenen in de regio geholpen worden.

In Ahrweiler zijn talrijke scholen en speeltuinen door de overstroming vernield. In enige inrichtingen is geen reguliere bedrijvigheid meer mogelijk. Als eerste worden vervangende voor de verzorging van de kinderen benodigd. Een van die vervangende ruimtes werd door het katholieke Sankt Laurentius kleuterschool betrokken. In het gedurende vier jaar leegstaande voo rmalige klooster bij de Calvanienberg zijn aan de kinderopvangruimtes ter beschikking gesteld, die nu voor gebruik als kleuterschool omgebouwd worden. Tijdig aan het eind van de vakantie kunnen al de eerste kinderen opgevangen worden. De ombouwwerkzaamheden zijn echter nog niet afgesloten. Voor de voltooiing zijn verdere gelden nodig. PIKO heeft besloten € 50.000 voor de verbouwing en de aanschaf van meubilair beschikbaar te stellen. In het totaal zullen 100 kinderen in het voormalige klooster plaats vinden.

Voor het naburige bondsland Nordrhein-Westfalen werd al donatieplaats de stad Erfstadt uitgekozen. Ook hiet zijn multifunctionele inrichtingen getroffen. In het wijk Blessem kwam het tot een geweldige aardverschuiving. Direct daaraan grenzend bevindt zich het Marien-ziekenhuis. Een oorspronkelijk kleine beek aan de rand va het gebied zette het gehele ziekenhuis onder water, waardoor dit compleet vernield werd, inclusief alle medische apparatuur. De stichting Marien-ziekenhuis Erfstadt-Frauenthalwil graag het ziekenhuis weer volledig opbouwen. De werkzaamheden hiervoor zijn reeds begonnen. PIKO wil graag de wederopbouw ondersteunen met € 50.000,--. Als eerste dient ervoor gezorgd worden dat de eerstehulp-ambulance weer in bedrijf genomen kan worden.

Op 30.8.2021 was het dan zover, de eerste donaties konden worden overhandigd. Hiervoor reisde PIKO verkoopsleider en procuratiehouder Jens Beyer persoonlijk eerst naar Ahrweiler. Daar werd hij dankend door pastoor Jörg Meyrer, administratievoorzitter Paul Rademacher en plaatsvervangend leider van het kinderdagverblijf Anja Braun in de hoftuin van het klooster ontvangen, die de donatiecheque van € 50.000,-- in ontvangst namen.

Kort daarop volgde de overhandiging van verdere € 50.000,-- in het Marien-ziekenhuis in Erftstadt. Stichtingsvoorzitter Dr. Franz-Georg Rips en administratiedirecteur Jokob-Josef Schall maakten ondanks reeds lopende bouwwerkzaamheden een ontvangst mogelijk en dankten heel hartelijk voor de hulp uit Zuid-Thüringen

Het gehele personeelsbestand van de PIKO Spielwaren GmbH is er trots op een dergelijk project gemeenzaam met de PIKO fans op poten gezet te hebben. Wij danken alle PIKO vrienden die dit met een koop van de benefietwagon mogelijk gemaakt hebben. Wij hopen dat met de opbrengsten doelgericht ter plaatse geholpen kan worden en wensen de inrichtingen bij de verdere omzetting al het goede.

Sonneberg 01.09.2021

Foto 1 PIKO verkoopleider Jens Beyer bij de overhandiging van de cheque met mevrouw Anja Braun, Paul Radermacher en pastoor Jörg Meyrer (v.l.n.r.)

Foto 2 Na het einde van de vakantie kunnen reeds de eerste kinderen in de nieuwe inrichting opgevangen worden.

Foto 3 Nog te verbouwen ruimtes van het klooster Calvarienberg

Foto 4 Overhandiging van de cheque in Marien-Hospiz met administratiedirecteur Jakob-Josef Schall, stichtingsvoorztiiter Dr. Franz-Georg Rips en PIKO verkoopsleider Jens Beyer (v.l.n.r.)

Foto 5 Luchtopname van het Marien-ziekenhuis Erftstadt direct na de watersnoodramp (Foto: Marien-ziekenhuis)

Bild 6 In renovatie zijnde, voormalige artsenkamer.