21.06.2022 Persbericht en impressies van “het 12e “open huis” 2022

PIKO heeft tot het12e “open huis” uitgenodigd - en de modelspoorfans wereldwijd hebben de uitnodiging graag aangenomen.

Bij stralende zonneschijn en zomerse temperaturen vierden meer den 10.500 bezoekers tezamen met de PIKO medewerkers en medewerksters dit bijzondere evenement.

Nadat de poorten op basis van de grote stormloop reeds kort na half 9 geopend werden heette de heer Dr. René F. Wilfer de aangekomen bezoeksters en bezoekers hartelijk welkom en uitte zijn vreugde over de hernieuwde ontmoeting in Sonneberg t. Dertig jaag geleden had de huidige eigenaar de gebouwen en productiemiddelen van de toenmalige VEB PIKO Sonneberg gekocht en behoedt voor de zekere ondergang. In deze zomer blikken wij op drie decennia terug, waarin de heer Dr. Rneé F. Wilfer samen met zijn medewerksters en medewerkers van de Sonneberger onderneming tot inmiddels derdegrootste modelspoorproducent van Europa gemaakt heeft.

Bij de rondgang in het bedrijf konden de gasten de productie van de PIKO modellen live volgen en de medewerk(st)ers over de schouder meekijken. OP verschillende informatiestands weren daarnaast de mogelijkheid tot het stellen van vragen en met elkaar in gesprek te komen.

Naast een blik achter de coulissen konden de bezoeksters en bezoekers op verschillende verkoopstand ook PIKO modellen en modeldelen tegen speciale condities verkrijgen . Of in de oldie-hoek of bij de stand voort 2e keus artikelen - op deze dag heet vermoedelijke menig PIKO fan zich over een buitenkansje verheugd.

Als bijzonder herinneringsstuk op deze dag was er de mogelijkheid om een PIKO model met eugen afbeelding 0f motief te laten bedrukken. Degene die een minder individueel model hebben wou, kon een van de exclusieve PIKO TOFT speciale wagon in H0 of G verwerven. Een bijzondere highlight waren de beide signeermomenten van de heer Dr. René F. Wilfer waarbij PIKO fans de bedrijfsdirecteur persoonlijk zijn handtekening op hun model konden laten zetten.

Op grote belangstelling stootten ook de gepresenteerde noviteiten van het lopende jaar. Daarnaast konden op extra daarvoog bestemde speelplekken de bezoekers de nieuw ontwikkelde klembouwstenen-wagon in de spoorbreedtes H0 en Gartenbahn-schaal voor het eerst bewonderen en uitproberen. Een groot plezier - niet alleen voor de kinderen.

Daarnaast was er voor de gasten een veelvoudig en spannend programma. Terwijl de grote modelspoorfans zich over het bedrijf en over de PIKO geschiedenis lieten informeren, konden de kinderen zich naar hartenlust uitleven. Hiervoor stond op het buitenterrein een enorm springkussen klaar. Op de kinderspeelplaats met een Gartenbahn opstelling werd het snel duidelijk dat het modelspoor ook de jongere bezoekers snel haar aantrekkingskracht uitoefent.

Voor de inwendige mens waren er Thüringer braadworsten en andere regionale specialiteiten alsook koude en warme dranken. Wie liever iets zoets zou willen kon bij koffie en gebak de belevenissen van de dag de revue laten passeren.

In het kader van de feestelijke opening in de PIKO feestzaal door de PIKO eigenaar alsook de burgemeester van de stad Sonneberg, de heer Heiko Vogt, kon de heer Dr. Wilfer ook een donatiecheck van meer dan € 35.000,-- aan de stad Sonneberg overhandigen. Dit donatiebedrag is door de verkoop van bijna 1.400 benefietwagons voor de Oekraïnse hulp bereikt, Met deze donatie ondersteunt de staqd Sonneber families uit de Oekraïne die door de vreselijke aanvalsoorlog van Rusland hun thuis hebben verloren en in Zuid-Thüringen een opvang gevonden hebben. De uitlervering van H0 H0 speciale model vindt eind oktober plaats.

Het 12e “Open Huis” bij PIKO was een volledig succes. Speciaal verheugd heeft de bedrijfsleiding van PIKO, dat zich bij de vele bezoekers over het algemeen erg positief waren .over de betrokkenheid, over de vriendelijkheid en over de hulpbereidheid van de medewerkerster en medewerkers.

De medewerksters en medewerkers hebben ook veel plezier gead aan het “Open Huis”, ofschoon er erg stressvol was. Desondanks is het ook voor hen interessant en mooie om in contact met de PIKO klanten te zijn.

De dag heeft weer een getoond, dat het modelspoor een grote fascinatie voor alle leeftijdsgroepen heen uitoefent en mensen van heidne en verre laat samenkomen. Voor deze achtergrond is het niet verwonderlijk dat zich vele bezoekers al bij het verlaten van het PIKO terrein zich verheugen over een weerzien in twee jaar, op 22.06.2024, Dan hoopt men erop om samen het 75-jarige PIKO jubileum te kunnen vieren.

Sonneberg, 21.06.2022

Foto’s van het "Open Huis" 2022 in Sonneberg.